מומחית לשיווק דיגיטלי ומנטורית לעסקים, מובילת קורס שיווק דיגיטלי, מרצה ללינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, פינטרסט, גיוס עובדים, קידום אתרים, יוטיוב ועוד. 052-6351675.
לפני מספר שנים כתבתי מספר מאמרים על המדריך למנועי חיפוש של תמונות. מדהים לראות עד כמה מנועי החיפוש לתמונות עברו מספר גלגולים בשנים האחרונות. ככל שעובר הזמן והשיווק הדיגיטלי מתרחב, תמונות וסרטוני וידאו זוכים למשקל גדול יותר ומביאים איתם שלל אפשרויות להעברת מסרים בדרך יצירתית.
מנועי חיפוש לתמונות וסרטוני וידאו נוצרו כדי להציג לנו תוכן על סמך שאילתות. תפקידם לקלוט, לסרוק ולקטלג את התכנים הויזואליים באמצעות אלגוריתמים ולפתח מערכת לזיהוי תוכן שהועלה על ידי סמנטיקה, נתונים, תגים ועוד פרמטרים שעוזרים להם לשייך את התוכן לנושא. מנועי חיפוש לתמונות פופולריים כוללים את Google Images, Bing Images ו- Yahoo Image Search, כל אחד מהם פיתח ממשק בו משתמשים יכולים למצוא ולגשת במהירות לאוסף גדול של תמונות בנושאים שונים, מה שמקל עליהם למצוא את התמונה המדויקת שהם מחפשים.
לאחר קליטת הקובץ, השלב הבא הוא יצירת אינדקס של תמונות על סמך התוכן הוויזואלי שזוהה, מאפיינים כמו צבע, גודל, תאריך העלאה וכו' יעשו סדר בין האוספים השונים. בנוסף, מנועי חיפוש לתמונות למשל ינסו לחשב הקשר שיכול להתבסס על גורמים שונים כגון היסטוגרמות צבע, ניתוח מרקם ומתארי צורות.
איך מנועי החיפוש לתמונות משתנים לנו מתחת לאף…
השינוי הגדול שקרה לאחרונה במנועי חיפוש לתמונות התבצע דווקא ביאהו. היא גלגלה עדכון למשתמשי פיירפוקס לתצוגה עשירה של תמונות וסרטונים המופיעים בחלקו העליון של אינדקס החיפוש, תוכלו לקרוא עליו כאן. במנוע החיפוש לתמונות של יאהו אפשר למצוא תצוגה מאוד מעניינת וחלוקה אפקטיבית לאלו שמחפשים תמונות בנושא מסויים. בנוסף מופיע סרגל עליון שמציע חיפוש מתקדם במנוע חיפוש תמונות של יאהו הכולל:
1. סינון לפי צבע
2. סוג: תמונה, גרפיקה, פורטרט, איור, פנים ועוד.
3. סינון לפי רשיון התמונה
4. סינון גודל
1. תצוגה עליונה תמונות מפליקר – Flickr: הרשת החברתית לתמונות של יאהו, שקמה הרבה לפני רשתות חברתיות לתמונות שאנו מכירים כגון פינטרסט ואינסטגרם. התצוגה המקדימה מחזקת את הרשת החברתית לתמונות ומעלה אותה לליגה אחרת ממה שהכרנו עד כה. הבלטה, הדגשה ומקום ראשון במנוע החיפוש לתמונות של יאהו ללא ספק תורמת לקידום פליקר.
2. תצוגה של תמונות מתוך אתרי אינטרנט: סינון נפלא של תמונות שמקורן רק באתרי אינטרנט, ללא השתלטות של תמונות מרשתות חברתיות ו/או מקורות אחרים. תמונות אלו מהוות דלת כניסה לאתרים שלא בהכרח הכרנו עד כה.
3. התצוגה השלישית והאחרונה היא של חיפושים דומים:. כאמור אנחנו מכירים את האפשרות לתצוגת חיפושים נוספים דומים מאתרי מסחר, כלל חשוב כשמבצעים אופטימיזציה לאתרי מסחר, לגרום לגולש לראות מה אנשים חיפשו עוד באתר.
מנוע החיפוש לתמונות של גוגל לא השתנה לנו בהרבה, מלבד האייקון שאתם רואים בחלק העליון בצד השמאלי מצד ימין לחיפוש הבטוח (מקורו באינדקס החיפוש של גוגל) שמציג לנו תמונות פרסונליות וציבוריות (על זה אכתוב בהמשך).
גוגל מציעה סרגל חיפוש לתמונות הכולל:
1. גודל
2. צבע
3. זמן
4. זכויות שימוש
5. סוג: תמונה, פנים, קליפארט, שרטוט, מונפש ועוד.
דווקא מנוע החיפוש לתמונות של בינג שבה את ליבי. מאוד אהבתי את כמות המידע שיש לנו על תמונה כלשהי. אז אמנם הוא פחות שמיש בישראל, אבל התוצאות שלו בהחלט נפלאות ומאפשרות לנו לפרסם את התמונה בערוצים נוספים, קיימת אינטגרציה עם פינטרסט ועוד. בנוסף, ניתן לראות תצוגה מעניינת של איפה עוד התמונה מפורסמת (ז"א באלו אתרים ניתן למצוא את אותה התמונה).
מנוע החיפוש לתמונות של בינג מציע סרגל חיפוש הכולל:
1. גודל
2. פריסת תמונה
3. זמן
4. זכויות שימוש
5. אנשים – תמונות לפי פנים, או כאלו שמציגות גם כתפיים (:
6. סוג – הכל, אוסף תמונות, צילום, מונפש, שקוף ועוד.
עד כה התמקדתי במנועי החיפוש לתמונות המוכרים והגדולים, האינדקסים הכי מובילים בעולם (בישראל אנחנו בעיקר מחפשים בגוגל). מוזמנים להמשיך לקרוא את: המדריך לחיפוש תמונות ברשתות חברתיות – חלק ב.