התפתחות הרשתות החברתיות - חלק ב
במאמר התפתחות הרשתות החברתיות חלק א, התייחסתי למטרות העל שלהן ולהיבטים השליליים. בחלק ב', אתייחס לרשתות החברתיות הבולטות, ההשפעה שלהן והטרנדים הצפויים לנו.
מייספייס - הרשת החברתית למוזיקה
MySpace מילאה תפקיד מכריע כרשת חברתית מבוססת מוזיקה בהיותה החוט המקשר בין משתמשים למוזיקאים. בשנת 2003 מייספייס צברה פופולאריות במהירות והשפעתה על עולם המוזיקה היתה עצומה. מוזיקאים ולהקות זיהו את הפוטנציאל של MySpace כפלטפורמה לשיתוף מוזיקה, סינגלים, קאברים, ודרך להתחבר עם מעריצים ולקדם את עבודתם. למעשה, מייספייס יצרה את השביל לענקיות שהגיעו אחרי, יוטיוב וספוטיפיי, כמרכזי שיתוף וגילוי מוזיקה.
פייסבוק - הרשת החברתית לקשרים חברתיים
פייסבוק שהושקה ב-2004 על ידי מארק צוקרברג ושותפיו לדירה בקולג', התגלתה כפלטפורמה חדשה שחצתה את הגבולות המוכרים לנו. במקור, פייסבוק נוצרה במטרה לחבר בין סטודנטים מאוניברסיטת הרווארד וזלגה במהירות לאוניברסיטאות אחרות, ובסופו של דבר הפכה נגישה לכולם.
הממשק האינטואיטיבי והדגש על פרופילי משתמשים, עדכוני סטטוס וכפתור "אהבתי" אפשרו ביטוי אישי ומעורבות בקנה מידה חסר תקדים. הצמיחה המהירה של הפלטפורמה הובילה לשינוי מהותי באופן שבו אנשים חלקו את חייהם, ויצרו עידן חדש של תקשורת חברתית. עם השנים פייסבוק פיתחה מאגר פיצ'רים לקהלים השונים וכיום משמשת כרשת חברתית ליצירת נוכחות דיגיטלית, שיווק ומיתוג, יצירת קהילות, גיוס עובדים, מיתוג מעסיק ועוד.
לינקדאין - הרשת החברתית לפיתוח מקצועי
בעוד שפייסבוק התמקדה בקשרים אישיים, לינקדאין LINKEDIN שהושקה ב-2003 על ידי ריד הופמן, נועדה לחבר בין אנשי מקצוע בצורה משמעותית. בהיותה כלי לשיתוף קורות חיים, לינקדאין אפשרה למשתמשים להציג את ההישגים המקצועיים, ליצור קשר עם עמיתים, לגלות הזדמנויות עבודה ולהתחבר עם מנהלי HR ומנהלי גיוס. הפלטפורמה לא רק ייעלה את תהליך חיפוש העבודה אלא גם סיפקה מקום לדיונים הקשורים לתעשייה ולשיתוף ידע באמצעות מתן במה לקבוצות בלינקדאין, עם דגש על בניית רשת של קשרים מקצועיים. היא חושבת במהירות ומספקת כלים מתקדמים למחפשי עבודה, מערכת לימוד, דפי מותג ועוד.
כיום חברות וארגונים מבינים את הצורך במיתוג מעסיק מוצלח בלינקדאין, בחשיבות החיבור עם עובדים (שימור עובדים), ובניהול תקשורת חשופה.
יוטיוב - הרשת החברתית לתוכן חזותי נע
בתחום שיתוף התוכן, ליוטיוב, שהוקמה על ידי סטיב צ'ן, צ'אד הארלי וג'אווד קארים ב-2005, הייתה השפעה עמוקה על יצירה והפצה של סרטונים. לפני YouTube, שיתוף סרטונים באינטרנט היה מסורבל ומוגבל למשתמשים בעלי ידע טכנולוגי. הממשק הידידותי של YouTube אפשר לכל אחד להעלות, לשתף ולגלות סרטונים ללא מאמץ. הרשת החברתית שהתבססה על וידאו סללה את הדרך לצורות ביטוי חדשות ומגוונות, החל מתכנים מלמדים ועד בידור, יצרה עולם שלם למשפיענים. YouTube הגדירה מחדש את האופן שבו אנו צורכים תוכן ויזואלי.
אינסטגרם - הרשת החברתית לויז'ואל
בשנת 2010, קווין סיסטרום ומייק קריגר הציגו את אינסטגרם, פלטפורמה לסיפורים חזותיים ע"י תמונות וסרטונים קצרים. מערך הפילטרים של אינסטגרם הפך אותה לקוסמת! האופציה לקחת תמונות רגילות ולהפוך אותן לתמונות שובות לב מבחינה ויזואלית עוררה את עולם היצירה אצל כל משתמש. האופי הוויזואלי של אינסטגרם שיחק גם תפקיד ליצירת משפיענים. רכישת הפלטפורמה על ידי פייסבוק ב-2012 חיזקה עוד יותר את ההשפעה ואת בסיס המשתמשים שלה, והפכה אותה לרשת חברתית מבוקשת. גם מחלקת משאבי אנוש גילתה את הפוטנציאל של גיוס עובדים באינסטגרם ומעודדת עובדים לקחת חלק בתהליך של מיתו המעסיק.
לידיעה טוויטר היתה אמורה לרכוש את אינסטגרם ופייסבוק גנבה לה אותה מתחת לאף. זהו הוצאתי.
טוויטר - ממיקרובלוגינג לשיחות גלובליות
טוויטר נולדה בשנת 2006, פרי יצירתם של ג'ק דורסי, ביז סטון ואוון וויליאמס והיא הגיעה עם בידול משמעותי – המיקרובלוגינג. טוויטר קראה תיגר על התקשורת הקונבנציונליות באמצעות הגבלת המשתמשים לבטא את עצמם ב-140 תווים בלבד לכל ציוץ מה שהפך לסימן היכר של הפלטפורמה. גישה ייחודית זו אפשרה חילופי תכנים באופן תמציתי ומהיר.
אחד הניצחונות הראשונים של טוויטר היה תפקידה בשינוי צריכת החדשות. הפלטפורמה התגלתה כמקור חיוני לעדכונים בזמן אמת במהלך אירועים גדולים, כגון אסונות טבע, תנועות פוליטיות וחדשות חדשות. משתמשים רגילים ועיתונאים כאחד, יכלו לחלוק את התצפיות והחוויות שלהם באופן מיידי, וליצור רשת עולמית של עדי ראייה. ההשפעה של טוויטר על הפצת המידע היתה הגדולה ביותר.
נושא נוסף שאני חייבת להדגיש: ההאשטאג# נולד שם ב-2007 והעניק למשתמשים לסווג ולמצוא ציוצים הקשורים לנושאים ספציפיים, ולארגן ביעילות שיחות סביב נושאים מגמתיים. זה סימן את תחילתו של עידן חדש בשיח המקוון, שבו ניתן היה לעקוב אחר דיונים סביב אירועים גלובליים ונושאים חברתיים ולהשתתף בהם.
השפעתה על העולם הפוליטי מהדהדת עד היום. נושאים כמו האביב הערבי, #BlackLivesMatter ו-MeToo# מצאו במה וירטואלית בטוויטר, המאפשרת לפעילים להעלות את המודעות, לגייס תמיכה ולאתגר מערכות מדכאות. היכולת של הפלטפורמה לאפשר שיחות גלובליות ולתת קול לקהילות הראתה את הפוטנציאל שלה כזרז לשינוי חברתי.
הטרנדים הצפויים בעולם הרשתות החברתיות
- הוידאו הוא הכוכב: הוידאו ימשיך להיות דומיננטי. סרטונים קצרים זוכים לחשיפה גדולה יחסית וממשיכים למגנט את עין הצופים. למשיכה משמעותית. Instagram Reels ו-YouTube Shorts וטיקטוק נהנים ממעורבות גבוהה בגללם.
- תוכן מתנדף: התוכן הנעלם שצץ ב- Snapchat ואומץ על ידי הסטוריז של אינסטגרם ופייסבוק ואפילו בסטטוסים של WhatsApp, מחזק את הסקרנות אחר תוכן זמני, אותנטי, המעודד מעורבות בתדירות גבוהה.
- סטרימינג בשידור חי: סטרימינג בשידור חי הפך לשיטה מועדפת למעורבות בזמן אמת. פלטפורמות כמו Facebook Live, Instagram Live ו-Twitch נותנים למשתמשים ולעסקים להתחבר עם קהלים בצורה לא מתואמת ומיידית.
- מסחר חברתי: הרשתות החברתיות שילבו בשנים האחרונות תכונות להגברת הקניות, המאפשרות למשתמשים לגלות ולרכוש מוצרים ישירות מתוך הפלטפורמה. מגמה זו נועדה למזג את החוויה החברתית עם מסחר אלקטרוני.
- מציאות רבודה (AR) ומסננים: השילוב של טכנולוגיית AR באפליקציות מדיה חברתית בפילטרים, אפקטים וחוויות אינטראקטיביות גברה. העדשות של Snapchat והפילטרים של אינסטגרם הם דוגמאות מובילות לטרנד הזה.
- דאגה לבריאות הנפש ורווחת המשתמשים: הרשתות החברתיות החלו לנקוט בצעדים כדי לטפל במצבים המשפיעים על בריאות הנפש בעזרת יצירת תכונות המקדמות רווחה דיגיטלית, כגון מעקב אחר שימוש, ניהול התראות ואפשרויות להגבלת זמן מסך.
- שיווק משפיענים: שיווק על ידי משפיענים ממשיך להתפתח… ויביא איתו סוגי תוכן אחרים כדי להגביר את האמינות עם הגולשים. מיקרו-משפיענים (אלה עם קהלים קטנים יותר ונישתיים יותר) זוכים בשנה האחרונה לפופולריות בגלל האותנטיות והקשר האישי שלהם.
- פרטיות הנתונים ורגולציה: החששות הגוברים לפרטיות נתונים הובילו לבדיקה מוגברת ולרגולציה. פלטפורמות חברתיות החלו להטמיע שינויים כדי לשפר את השקיפות והשליטה של המשתמשים בנתונים.
לסיכום...
משנת 2008 היה ברור לי שהרשתות החברתיות יהיו המשחק החברתי הכי גדול בעולם, זולל הזמן ויוצר הבדיונות. עם כל היתרונות שיש לרשתות החברתיות, אני מקפידה ללמד בקורס שיווק דיגיטלי את הסכנות הטמונות בהן, ואופן הזיהוי. הפייק ניוז, ההשפעה הנפשית, הפישינג, השיימינג ועוד. סה"כ הן כאן כדי להישאר, ובשנים הקרובות נזכה לראות רשתות חברתיות חדשות מבוססות בינה מלאכותית ומציאות מדומה. תתכוננו.