הכלי לזיהוי פנים של פייסבוק והמלחמה בזיופים
פייסבוק מפתחת את הטכנולוגיה לזיהוי פנים (מ- 2010) ומכריזה על הכלי לניהול הזהות בפייסבוק שישליט סדר ויעדכן אתכם בכל פעם שמישהו מעלה תמונה שאתם מופיעים בה או שנעשה שימוש למטרת התחזות – פרופיל פקטיבי. בפועל בעת העלאת תמונה בפייסבוק מופיע תיחום לפנים למטרת תיוג, בעזרת טכנולוגיית זיהוי פנים היא מקווה ליצור עולם בטוח יותר, נוסטלגי ומחבר.
ת'אמת… לא נפלתי אבל זה נתן לי כיוון למאמר על המלחמה בזיוף, בספאם ובהתחזות. מה עושה פייסבוק ומה עשתה גוגל (ועדיין עושה)… שיהיה לכם מושג מה מסתתר מאחורי המסכה.
הכלי לזיהוי פנים של פייסבוק - מה זה אומר?
- שתקבלו הודעה אם מישהו העלה תמונה שאתם נמצאים בה.
- שתקבלו הודעה אם מישהו עשה שימוש בתמונת הפרופיל שלכם
- שתוכלו להפסיק להיות פרנואידים בלחיצת כפתור
"אנחנו רוצים שאנשים ירגישו בטוחים כשהם מפרסמים תמונות של עצמם בפייסבוק אז בקרוב תפעל טכנולוגיית זיהוי פנים כדי לאפשר לאנשים לדעת מתי מישהו אחר העלה תמונה שלהם כתמונת פרופיל או תמונות שאתם מופיעים בהם ולא תוייגתם" כך פרסמה פייסבוק בבלוג החברה.
שיתוף ואיסוף המידע האינסופי בפייסבוק
הרשתות החברתיות הביאו לחיינו אינסוף הזדמנויות ובעיקר לעסקים, חברות, ארגונים וקהילות. לפייסבוק כלים ואמצעים להגדלת קהל האוהדים. היא פתחה ערוץ תקשורת ישיר בין אנשים ועסקים ומפרה מערכת פרסום שנשמע עליה עוד רבות. מעבר לרעיון העסקי לתת כל כך הרבה חינם בתמורה להכנסות מפרסומות יש פה עניין כבד יותר ומעיק, איסוף ושימוש במידע שלנו לרעתנו. אל תתרגשו מההודעות היא מפרסמת על שמירת הפרטיות, והפיצ'רים החמודים, פייסבוק לא קמה בשביל מערך פרסומות היא קמה כדי לאסוף מידע.
זו הסיבה שהטכנולוגיה לזיהוי פנים של פייסבוק מוטלת בספק מצד הרשויות. ההבנה כי הכלי לזיהוי פנים הוא הרבה יותר מכלי לתיוג מציגה אותה באור שלילי במדינות מסוימות כגון קנדה ומדינות האיחוד האירופי שקבעו מדיניות ברורה בנושא פרטיות ואינן מתירות לעת עתה את השימוש בכלי לזיהוי פנים של פייסבוק.
אמאשלה עובדת בפייסבוק
כולנו מרגישים את הנושא של פרופילים מזוייפים בעיקר בכיס וזה מקומם. בעלי דפים עסקיים בפייסבוק יוצרים מסעות פרסום וצפים להם בין הלייקים פרופילים מזוייפים. אז נכון שיש טכניקות להמעיט בהם, אבל נראה כי הם יישארו כאן לתמיד.
בעולם כולו וגם בישראל יש חברות שמוכרות אוהדים מזוייפים, לייקים, תגובות שיתופים ואפילו צפיות בסרטונים (יותר נמוך מים המלח). אז זה מגדיל את האוהדים בדף ומנפח את האגו, אבל בסופו של דבר זו הטעיה ורמיה. ולצערי הרבה אנשים בוחנים מספרים ולא איכות (חוסר מודעות טוטאלי).
וכן, יש גם חברות (כולל בישראל) שהייעוד שלהן הוא לשנות דעת קהל. לא מדובר רק על משפיענים שמתערבים בשיחות, אלא על חברות שמקימות פרופילים ומפעילות אותם לטובת שיח ברשת. נו, בטח אתם מודעים לזה שלא רק רובוטים מזייפים אלא גם אנשים. ברשת תמצאו דרישות לתפקיד "בואו לעבוד בפייסבוק" …. או "חיות רשת, מקומכם איתנו" – הם מתכוונים לפעילות חייתית וטורפת תמימים.
לפני יותר משנה התקשרה אליי תלמידה ותיקה (קורס מדיה חברתית 2013) וסיפרה שאמא שלה עובדת בפייסבוק…. כן…עובדת על פייסבוק. מה רע? הכנסה נוספת בזמנה הפנוי. הרמתי גבה ומסתבר שהעבודה מתבססת על הצבעות, שיתופים, צפיות "אמיתיות" לטובת תשלום וגם בירבור בקבוצות, העלאת שאלות ובעיקר מתן תשובות.
אחלה של עבודה!
עוד דוגמה: הגב' הילרי קלינטון שספגה ביקורת על ההתנהלות ברשתות חברתיות כאשר נמצא המידע הבא: רק 44% מהעוקבים הם אמיתיים וכל השאר מזוייפים או לא פעילים (רבותיי יש כלים). במקביל נראתה תנועה מחשידה של אלפי אוהדים ממדינות כמו תאילנד ומיאנמר בדף הפייסבוק.
סופר מביך.
איך נלחמים בספאם, פרופילים מזוייפים וב Fake News?
כידוע, המדיה החברתית כיכבה בזמן הבחירות לנשיאות ארצות הברית ויש שמועות כי היתה התערבות לא רק בפייסבוק, אלא גם בטוויטר וביוטיוב. לאור המצב, פייסבוק, טוויטר וגוגל התחייבו בתחילת נובמבר השנה להפעיל יותר משאבים לטובת המלחמה בפרופילים מזוייפים. די ברור שלא ניתן להסתמך רק על אלגוריתמים ולכל אחת מהן יש צוות אנושי שעובד במקביל ובוחן את התוצאות. הפיתוח התמידי מוריד מהם הסטרס אל מולל הרשויות, כך פייסבוק למשל מנסה לטפל בבעיות שיימינג ברשת על ידי טכנולוגיה לזיהוי מצב של פגיעה עצמית. האלגוריתמים מחפשים סימני אזהרה בין תכנים. מרגע זיהוי מצב אובדני הצוות האנושי מפשיל שרוולים ומציע עזרה.
בנוסף במסגרת המלחמה ב Fake News פייסבוק נעזרת ב Machine Learning שמזהה אילו טקסטים הם מטעים, ב Fact Checkers ובדיווח של משתמשים. ברגע שנמצא תוכן לא אמין היא מדרגת אותו נמוך בתוצאות ובעקבות כך החשיפה שלו מצטמצמת משמעותית (ירידה של 80%), ואף מזהירה מפניו. בגוגל לעומת זאת עלו על הבעיה ממזמן. לפני יותר מ 6 שנים קם צוות ייחודי שמטרתו להילחם באתרי הספאם (קראו עוד בהמשך), כך שבמקביל לסינון האלגורתמי קמה תמיכה אנושית.
לכל אחת מהן יש דרך להגדיר את הפרמטרים לזיהוי בעיה. למשל כדי לזהות פעילות פקטיבית בפייסבוק מצד משתמש ניתן להתייחס להתנהגותו ולפעולות שהוא מבצע, כגון:
- הודעות
- אוצר מילים מצומצם
- אי התמקדות בקריאת פוסטים
- יותר הצבעות
- יותר שיתופים וכו'….
חייבת להוסיף שהדיווחים לפייסבוק על פרופילים מזוייפים לא ממש תורמים. אז אל תפתחו צפיות.
יש לכם זמן לראות את זה? על טרולים ובוטים רוסיים
הכל התחיל בגוגל המלכה
בשנת 2011 מצאתי מסמך סודי של גוגל המצביע איך גוגל מדרגת אתרים באינדקס החיפוש בעזרת עיניים אמיתיות (לא רובוטים, סטודנטים).
מה אומר ומה אגיד…הייתי המאושרת באדם. כשלימדתי בג'ון ברייס קידום אתרים המסמך הזה חתם את הנלמד. מה הוא כלל? +100 עמודים של הנחיות איך לדרג אתרים בגוגל, עם הסברים וצילומי מסך. למעשה המסמך שימש כחוברת עבודה עבור אותם סטודנטים שפעלו יחדיו לנקות את גוגל מספאם. (רוצים ללמוד קצת קידום? תמצאו את זה בקורס שיווק דיגיטלי קצר למנהלים).
המסמך הסודי של גוגל לדירוג אתרי אינטרנט באינדקס החיפוש
סינון אתרי הספאם במסמך הסודי של גוגל התייחס לדפים מקוונים בעלי תוכן ירוד או מטעה או כאלו שלא היה בהם ערך כלל לגולש. עם זאת גוגל קבעה כי לא כל אתר כזה הוא בהכרח בעייתי ויש לבחון מספר פרמטרים לפני שחורצים את גורלו. צוות הטיהור של גוגל פעל לפי 3 מצבים או 3 דגלים (ספאם, לא, אולי) והיה עליו לשים לב לכל אחד מהנושאים הבאים:
- האם יש קשר ישיר בין השאלה לתשובה: מראה הדף והתוכן הקיים
- האם קיימים קישורים (לינקים) וטקסטים שהוסתרו
- האם נמצאו קישורים מטעים (אפשרות להצגת תוכן שונה בין הנייד לאתר או קישורים בעיתיים)
- האם זוהו דפים עם התנהגות זדונית, כגון התחזות או התקנת וירוסים, סוסים טרויאניים או תוכנות זדוניות אחרות
- האם התוכן נוצר אוטומטי (זה יכול להיות גם תרגום אוטומטי)
- האם נראית בדף דחיסת מילות מפתח מוגזמת ללא הקשר
- האם התוכן מועתק ומאיפה
- מה איכות תוכניות השותפים
- האם ישנו ריבוי מודעות פרסום ותוכן דל במקביל
- האם הפורום איכותי
- האם זוהתה הסוואה ועוד
כך נראה תוכן העניינים במסמך הסודי של גוגל (עדיין יש בגוגל לא מעט אתרי ספאם).
התעייפתי ... סיכום
אז יש לנו תוכנה לזיהוי פנים של פייסבוק שמפרה את הפרטיות ומאידך מגנה עלינו. בדיוק כמו כל השימוש ברשת עצמה… יותר אפשרויות, יותר חשיפה, יותר שיתוף, יותר כסף, יותר פריצות מידע …ויש לנו מליוני אתרים במקביל בגוגל שחלקם הם לא איכותיים, מזוייפים ומטנפים גם כן. ועם כל הכאב תזכרו שפייסבוק היא סוג של אויב. כי המידע שאתם חולקים בה הוא בלתי נתפס ויוצא מפרופורציה ואין לה מערכת בטחון אמיתית למרות ההצהרות החוזרות והנשנות… ונכון, גם גוגל אוספת מידע אודותינו רק שהוא פחות חשוף ופחות מאיים בעיניי.
מתעניינים בפייסבוק? מוזמנים
קורס מדיה חברתית, לשריין לכם מקום?
קורס מדיה חברתית למנהלים
קורס מדיה חברתית למנהלים מתאים לאלו שרוצים לחוש את הרשתות, ללמוד לעומק את התכונות של כל אחת, על מנת לראות את התמונה הכוללת ליצירת מערך שיווק מנצח
קורס שיווק דיגיטלי לעסקים
קורס שיווק דיגיטלי לבעלי עסקים שרוצים להבין את סודות ההצלחה של עולם הדיגיטל, תוך מיקוד בערוצי השיווק שמתאימים לעידן החדש, אסטרטגיה ותקציב
סדנאות לארגונים ולחברות
מבחר סדנאות להכשרה בארגונים לטובת תפעול מחלקות או העשרת בכירים על עולם השיווק הדיגיטלי, שינויים ומבט כולל על משאבים.
סדנת שיווק ב- Facebook
פייסבוק היא הרשת החברתית הכי פופולארית בישראל. איך ליצור אסטרטגיית תוכן, לנהל את דפי האוהדים בצורה מקצועית, כולל הסטודיו ליוצרים.