פייסבוק ואינסטגרם נלחמות ב - FAKE NEWS ב- 2020
שנת 2020 הולכת להיות משמעותית מאוד בכל הקשור ל Fake News בפייסבוק. החזרה למעגל הבחירות והשיח ברשת יוצרים הודעות ודיונים פיקטיביים. מאז הבחירות ב-2016, פייסבוק החליטה לקחת את עצמה בידיים ולהדק את החגורה בכל הקשור להפצת תוכן מזוייף על ידי שיתוף פעולה עם צוותים שידרגו את התוכן שמתפרסם ברשתות (השת"פ עם בודקי תוכן חיצוניים התחיל במאי 2019 בארה"ב בלבד, ועם הזמן יתפשט לכל העולם).
בין מיליארדי המשתמשים ברשתות החברתיות יש רובוטים (בוטים) שחיים בהרמוניה עם טרולים וחשבונות לא אמיתיים, יחד הם תורמים לצמיחת ה- Fake News ולהגברת הווליום כי שקרים מתפשטים מהר יותר מהאמת.
מכאן הנסיון של פייסבוק לעצור את המגיפה באמצעות כלים לדיווח על תוכן מזוייף. אותו דיווח עובר בדיקה על ידי צוות המדרגים: תוכן שזוכה לדירוג נמוך, לא יזכה לחשיפה גבוהה בפיד, מודעות הפרסום שלו יופסקו, וישללו ממנו את ההתפשטות.
ה- FAKE NEWS לקראת בחירות 2020
בודקי התוכן החיצוניים של פייסבוק מתמקדים בפוסטים, תמונות, סרטוני וידאו, מודעות, מאמרים, ורמות הדירוג מורכבות מ -9 אפשרויות. בכל הקשור לעולם הפוליטיקה, ההתייחסות היא שונה. הבדיקה תתייחס לבעל הפרופיל – לאמיתות הפרופיל או התפקיד, עד כדי ביצוע הבחנה האם מדובר בפוליטיקאי או בנבחר ציבור בחצי משרה, כולל ארגונים תומכים.
במקרים בהם פוליטיקאי יפרסם תוכן שבעבר נמצא כבעל דירוג נמוך, דרגת התוכן שלו תרד, תוצג אזהרה ופייסבוק תדחה את הפרסום במודעות. אגב, כלל המודעות שיפורסמו בפייסבוק על ידי פוליטיקאים יישמרו לתקופה של עד 7 שנים, ויהיו זמינות לציבור.
בדיקות תוכן: 9 אפשרויות לדירוג תוכן בפייסבוק
בכל הקשור לדירוגים: לבודקי התוכן יש מספר אפשרויות לדירוג אמינות התוכן. לפי הכתוב בפייסבוק – ישנן 9 אפשרויות:
- לא נכון – מבחינה עובדתית התוכן לא נכון.
- לא נכון חלקית: התוכן כולל שילוב של טענות מדויקות ולא מדויקות, או שהטענה העיקרית מטעה או אינה שלמה.
- נכון: הטענות העיקריות בתוכן מדויקות מבחינה עובדתית. דירוג זה תואם באופן כללי לדירוגי "נכון" או "נכון ברובו" באתרים של בודקי עובדות.
- כותרת לא נכונה: הטענות העיקריות בתוכן של גוף המאמר נכונות, אך הטענה העיקרית בכותרת אינה מדויקת מבחינה עובדתית.
- לא מתאים לבדיקה: התוכן מכיל טענה שאינה ניתנת לאימות, שהייתה נכונה בזמן כתיבתה או שמגיעה מאתר או מדף שמטרתם העיקרית היא להביע את הדעה או את סדר העדיפויות של דמות פוליטית.
- סאטירה: התוכן פורסם על ידי דף או דומיין שהוא פרסום סאטירי מוכר, או שאדם סביר יבין שהתוכן מביע אירוניה או הומור עם מסר חברתי. הקשר נוסף עדיין יכול להועיל.
- דעה: התוכן תומך ברעיונות ומסיק מסקנות על סמך פרשנות העובדות והנתונים, ומספר לציבור מה המחבר או התורם חושב על האירוע או הבעיה. פריטי תוכן דעה עשויים לכלול עובדות או ציטוטים שדווחו, אך ידגישו את המחשבות, ההעדפות האישיות והמסקנות של המחבר. הדבר כולל מאמרי מערכת, חסויות או תוכן שתויג כתוכן "דעה" בכותרת, שאושר על ידי בעל טור דעה מזוהה או ששותף מאתר או מדף שמטרתם העיקרית לבטא את הדעות או את האג'נדות של דמויות ציבוריות, צוותי חשיבה, ארגונים לא ממשלתיים ועסקים.
- תוכן שמייצר מתיחות: אתרים המאפשרים למשתמשים ליצור סיפורי חדשות משלהם כ"מתיחות" לשיתוף באתרי מדיה חברתית.
- לא מדורג: זהו מצב ברירת המחדל לפני שבודקי העובדות ערכו בדיקת עובדות של התוכן או אם כתובת ה-URL אינה תקינה. אם המאמר נשאר במצב זה (או מוחזר לדירוג זה מדירוג אחר), לא תינקט פעולה על סמך הדירוג.
מי יכול להצטרף לאינדקס דפי החדשות של פייסבוק?
אינדקס דפי החדשות מתאים לאתרי תוכן חדשותי. כל דף פייסבוק שיוצר בעיקר תוכן חדשותי צריך להירשם כדף חדשות בפייסבוק. דפים המשתייכים לאינדקס זכאים למוצרים ולשירותים המיועדים לבעלי אתרי חדשות.
מנהלי דפים בפייסבוק המחוברים ל -Business Manager אמורים לראות את האפשרות 'דפי חדשות' תחת הלשונית 'רישומים' בהגדרות העסק. זה המקום להתחיל את התהליך והוא כרגע נותן מענה לדפים שנכתבו בשפה האנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, הולנדית ואיטלקית. כדי להיות זכאים להיכלל באינדקס דפי החדשות, על הדפים להיות פעילים ב-90 הימים האחרונים ולקשר את הדף העסקי עם אתר פעיל בעל דומיין מאומת.
דפים שמשתפים בקביעות מידע מטעה לא יהיו זכאים להירשם כדפי חדשות. אם שותפי בדיקת העובדות שלנו יגלו שדף חדשות רשום משתף בקביעות מידע מטעה, ייתכן שהרישום של דף זה יבוטל.
מה פייסבוק מחשיבה כתוכן חדשותי?
- עיתונות שמדווחת על אירועים עכשוויים או על מידע עדכני שאינו פרודיה או סאטירה.
- תוכן בעל ציטוטים והפניה למידע או לעובדות שהם מפרסמים.
- התוכן יעניק שקיפות מלאה על הכתבים ועל צוות המערכת (לדוגמה: שורות קרדיט עם שמות מלאים או רשימת חברי צוות).
- התוכן החדשותי יכלול תאריכים/חותמות זמן.
- תוכן מקורי, שלא נוצר על ידי משתמשים או הועתק מאתרים אחרים.
- מודעות ותוכן ממומן לדפים אלו לא יכול להיות גדול יותר מכמות התוכן החדשותי.
מפיצים FAKE NEWS? קארמה איז אה ביץ'
למתחכמים שמנסים את גורלם וממשיכים להפיץ Fake News בפייסבוק או באינסטגרם שלא בקביעות עלולים לקבל את העונש במלואו, לסבול מחשיפה ירודה, חסימה של יצירת מודעות פרסום בפייסבוק או באינסטגרם, ועוד הגבלות.
שימו לב, בעלי דפים ומנהלים אחראים לתוכן שהם מעלים בדף, במידה והם הפיצו Fake News בפייסבוק או באינסטגרם מבלי לדעת שהוא כזה, הם לא יזכו להנחות והעונשים הנ"ל יחולו גם עליהם.
פייסבוק בכל זאת מציינת מה אפשר לעשות במידה ונענשתם…בעלי אתרים שכתבו את התוכן יכולים לתקן אותו ולערער על תוצאות הדירוג ובכך להסיר את רוע הגזירה. מחיקת פוסט בלבד אינה מספיקה כדי לבטל את הקביעה לרעת הדף או הדומיין. עם הזמן, דפים ודומיינים יוכלו לקבל שוב את התפוצה ואת היכולות שלהם לבצע מונטיזציה ולפרסם אם יפסיקו לשתף חדשות מזויפות.
קיבלתם עונש? על הערעור בפני מדרגי התוכן
הערעור בפני בודקי התוכן החיצוניים של פייסבוק ואינסטגרם יכול לקרות אם התוכן תוקן או אם קביעת הדירוג אינו מדויק. על מנת לתקן את המצב, בעלי האתרים יצטרכו להסביר עצמם אל מול הצוות, לתקן את התוכן ולהצהיר על תיקון התוכן, ולכן פייסבוק ממליצה שלא למחוק את הפוסט אלא לערוך אותו. כדי לתקן כתובת URL, על התוכן המתוקן להופיע גם בפוסט וגם באתר (כולל הכותרת), יש לציין את כתובת ה -URL של הפוסט בגוף המייל שישלח אל הצוות. אם צוות הבדיקה יזהה את התיקון וימצא אותו תקין, הגבלת התוכן תוסר, וגם ההגבלה על יצירת פרסום ממומן בפייסבוק או באינסטגרם.
בעלי אתרים צריכים להגיש את התיקון או הערעור שלהם בתוך שבוע ממועד קבלת ההתראה על דירוג "לא נכון", "לא נכון חלקית" או "כותרת לא נכונה". פייסבוק אינה יכולה להתחייב שערעורים שיתקבלו אחרי חלון של שבוע יטופלו על ידי צוות הבודקים.
הטיפים של אינסטגרם לזיהוי תוכן מזוייף
אז לאחר ניסוי הלייקים הגדול באינסטגרם (הסתרת לייקים וצפיות), והצמיחה המטורפת שלה שנמדדה ב -2020, אינסטגרם מבינה שהיא חייבת לספק את הסחורה ומצהירה על המחוייבות לצמצום התפשטות המידע השקרי. לפניכם מספר טיפים שאינסטגרם פרסמה לזיהוי תוכן לא אמין:
1. שימו לב לתמונות ולסרטונים בעלי אופי מניפולטיבי, כאלו שנראים מוגזמים, בעלי כותרות מפציצות, שגיאות כתיב, פיסוק מוגזם ובעיקר תחושת ספק
2. פרופיל – בדקו את הפרופיל, האם הוא נראה לכם אמין, האם כל הפוסטים בו מעוררי ספק, נראים לא אמינים, בעלי תוכן לא הגיוני.
3. תאריך פרסום הפוסט – האם התאריך נראה לכם תואם את הידיעה?
4. תוכן משעשע – לעיתים אנשים מעלים תמונות וסרטונים משעשעים, פארודיים.
לסיכום...
תוכן ויראלי הוא תוכן שגורם לאנשים לרצות לשתף אותו, מעורר רגש חזק, ולרב הכותרת היא הראשונה שתופסת את העין. ממליצה לבדוק כמה דברים לפני שאתם מתחילים להשתולל. לקרוא את הידיעה, לבדוק מי כתב אותה, לשים לב לתאריך, ואפילו לעשות חיפושים בגוגל לפני ההפצה. זכרו שפייסבוק או אינסטגרם לא מסירות את התוכן, הן מגבילות את החשיפה שלו והכי הרבה.. מסמנות אותו כמזוייף. אז אל תסמכו עליה, תסמכו על שיקול הדעת הבריא שלכם.
ודבר נוסף, נזכרת בשנת 2009 כשגוגל החליטה לעבוד עם מדרגי אתרים, זוכרת את המסמך הסודי שמצאתי (לא האקרית), את השמחה והצהלה להבין איך גוגל מדרגת אתרים, וכאן שוב פייסבוק לוקחת מהעמיתה – גוגל השראה (ולא רק ממנה).
צרו קשר אם בא לכם ללמוד או להזמין הדרכה
קורס שיווק דיגיטלי קצר
כשאתם מחליטים לקחת את השליטה אל הידיים שלכם, לשווק את עצמכם ולשלוט בעולם הדיגיטל ללא מתווכים. הכשרת מנהלי דיגיטל לבעלי עסקים ולמנהלי שיווק.
סדנת שיווק דיגיטלי לארגונים ולחברות
סדנת שיווק דיגיטלי מקצועית ומעשית להכשרת עובדים אצלכם בארגון. המודעות להקמת מחלקת שיווק דיגיטלית בארגונים ובחברות החלה עוד בשנת 2013.
סדנת שיווק ב- Linkedin
לינקדאין - רשת חברתית עסקית מובילה בעולם נותנת במה לארגונים, מוסדות, חברות, בעלי עסקים, סטודנטים ועוד. איך להגדיל את הנראות וליצור קשרים בקלות.
סדנת שיווק ב- Facebook
פייסבוק היא הרשת החברתית הכי פופולארית בישראל. איך ליצור אסטרטגיית תוכן, לנהל את דפי האוהדים בצורה מקצועית, כולל הסטודיו ליוצרים.