מומחית לשיווק דיגיטלי ומנטורית לעסקים, מובילת קורס שיווק דיגיטלי, מרצה ללינקדאין, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, פינטרסט, גיוס עובדים, קידום אתרים, יוטיוב ועוד. 052-6351675.
תפקיד מנהלי משאבי האנוש ומנהלי הגיוס אינו זהה אך מתמזג לעיתים קרובות בארגונים. הבנת ההבדלים בין שני התפקידים חיוני הן לעובדים והן למעסיקים כדי למנף את ההון האנושי בארגון. משאבי אנוש מתמקדים בספקטרום רחב של היבטים הקשורים לניהול ההון האנושי, והגיוס מתמקד במשיכה, בחירה וגיוס של מועמדים למשרות פתוחות, ומהווה חלק בלתי נפרד ממחלקת משאבי האנוש – HR. לכל אחד מהתפקידים ישנה תרומה עצומה ליצירת סביבת עבודה מצליחה וחיובית.
התפקיד החיוני ביותר בניהול העובדים, קביעת נהלים ואסטרטגיות כלליות של החברה. בין המשימות הבולטות של מנהלי ה -HR: גיוס ושימור עובדים, ציות לחוקי העבודה, פיתוח מדיניות ארגונית, מיתוג מעסיק, עיצוב תרבות החברה, שכר וניהול הטבות, פיתוח מקצועי, יחסי עובדים, הבטחת שביעות רצון וניהול קונפליקטים פנימיים, פיקוח על מחזור חיי העובד משלב הגיוס ועד הפרישה, הערכות ביצועים ותהליכי הנעה. מנהלי משאבי אנוש הם שותפים אסטרטגיים לצוות ההנהלה, ומספקים תובנות לגבי תכנון כוח אדם ופיתוח ארגוני.
התפקיד של מנהלי הגיוס אחראי על פיתוח ויישום אסטרטגיית גיוס התואמת את יעדי החברה ודרישות כוח האדם, הגדרת תפקידים בצורה מדוייקת, הפצת המשרות בערוצים שונים (אתר, אינדקסים, רשתות, חברות השמה, מכללות ועוד), איתור וחיזור אחר מועמדים, סינון קורות חיים, תיאום ראיונות, ופיקוח על מהלך הגיוס. במקביל, הם צריכים להיות מעודכנים בדרישות המשפטיות ובשיטות העבודה המומלצות כדי לצמצם סיכונים ולהבטיח נהלי גיוס הוגנים ואתיים.
מסעות לגיוס עובדים מתחילים עוד הרבה לפני פרסום משרות פנויות ואיתור מועמדים. למשל:
שימור עובדים קיימים: גיוס אפקטיבי מתחיל בהבנה שיש עובדים קיימים שצריך לטפח. שיעורי שימור גבוהים מעידים לרוב על סביבת עבודה טובה, ויכולים להוות נקודת מכירה חזקה מול מועמדים פוטנציאליים. ההבנה מדוע עובדים נשארים עוזרת בעיצוב אסטרטגיית הגיוס למשיכת עובדים דומים ואיכותיים.
פיתוח מקצועי: השקעה בפיתוח עובדים לא רק מסייעת בשימורם, אלא גם ביצירת צינור לתפקידים עתידיים. פיתוח מיומנויות רכות וקשות וקידום מקצועי חוסכים משאבים רבים (תקציבי גיוס, זמן הכנה לתפקיד) ובמשרות מסויימות נדרש ידע שמתאים לעובד/ת קיימים בלבד.
סביבת עבודה: סביבת העבודה מתייחסת בין היתר לתרבות החברה, איזון בין העבודה והחיים האישיים, חללי עבודה והאווירה. מועמדים רבים בוחנים את הפרמטר הזה לפני שהם מצטרפים לארגונים.
מדיניות: הגיוס מושפע באופן משמעותי מהנהלים והמדיניות. ככל שהם יותר ברורים והוגנים הם מחזקים את מוניטין מקום העבודה.
חזון ויעדים ארגוניים: אסטרטגיית הגיוס צריכה להתאים לחזון הכולל ולמטרות ארוכות הטווח של הארגון. התאמה זו מבטיחה שהכישרון שנרכש לא רק בעל הכישורים והניסיון הדרושים אלא גם חולק את ערכי החברה ומתחבר לחזון שלה.
מיתוג מעסיק: מוניטין של ארגון כמעסיק משפיע באופן משמעותי על יכולתו למשוך כישרונות מובילים. מיתוג מעסיק צריך להעביר בצורה שקופה את סביבת העבודה, העובדים, החזון, החוויות וכל מה שיכול לתרום להזדהות בקרב מועמדים.
בכל בית ספר למשאבי אנוש, ההגדרה של תפקיד מנהל משאבי אנוש ותפקיד מנהל גיוס אינה זהה בכל חברה או ארגון. תפקידים אלו יכולים להשתנות באופן משמעותי בהתבסס על מספר גורמים:
גודל הארגון: בחברות קטנות, מנהל משאבי האנוש עשוי לטפל במגוון רחב של תחומי אחריות, כולל גיוס עובדים. לעומת זאת, לארגונים גדולים יש לרוב מחלקות נפרדות עם תפקידים מיוחדים, כאשר למנהל משאבי האנוש ולמנהל הגיוס יש אחריות מוגדרת ונפרדת יותר, ויהיו גם אלו שיעסיקו מספר מגייסים ו/או מספר מנהלי גיוס.
מבנה ותרבות ארגוניים: בחלק מהחברות, מנהלי משאבי אנוש עשויים להיות מעורבים יותר בקבלת החלטות אסטרטגיות, בעוד שבאחרות, הם עשויים להתמקד יותר במשימות אדמיניסטרטיביות. באופן דומה, תפקידו של מנהל גיוס יכול לנוע בין להיות מאוד מעשי בתהליך הגיוס, לתפקיד פיקוח צוות המגייסים.
יעדי החברה: היעדים האסטרטגיים של החברה יכולים לקבוע את מהות התפקידים. בחברה שנמצאת בשלבי צמיחה עשוי להיות מנהל גיוס המתמקד באיתור עובדים, ובחברה מבוססת יותר המיקוד יהיה בשימור עובדים ופיתוח כישרונות.
כמרצה לגיוס בין היתר…ישנם עוד מספר תפקידים שקשורים למחלקת משאבי האנוש – HR והגיוס. בכירים (סמנכ"ל/ית כח אדם, צוות מגייסים, אחראי שימור עובדים וכ') בהתאם לצורך הקיים. בגדול תפקיד מנהלי HR הוא מקיף יותר, ואילו מנהל הגיוס ממוקד בעבודת הגיוס עצמה. עדיין יכול להיות מצב של חפיפה בין המשימות, אבל יש גבול ברור מאוד, מנהלי הגיוס לא יכולים למלא את תפקיד משאבי האנוש – הדורש ידע ונסיון בתחומים נוספים.