חנות מקוונת באינטרנט בזמן קורונה
התקשורת עם לקוחות בשנת 2020 התבססה באופן כמעט מוחלט על האינטרנט. הקורונה עשתה חיל ומיקדה מותגים, ארגונים ועסקים קטנים/גדולים בערוצי השיווק הדיגיטלי והחלישה את האחרים. בגל הראשון של המשבר הכלכלי הרבה מהם וויתרו על המרחבים הפיזיים ועברו לוירטואליים. בגל השני… זה רק התגבר. שנת 2020 הביאה איתה מהפיכה. היא דחפה את המסחר האלקטרוני כמה צעדים קדימה, והרשתות חגגו. השילוב של תוכן ויזואלי, ביקורות והמלצות, תיוגים מקומיים עם משפיענים הוא לוהט!
המסחר הדיגיטלי תמיד היה ונשאר אהוב ליבי. לראות חנות מסחרית מקוונת שמתקדמת בגוגל, מצליחה לגדול בזמן קצר בכמות הגולשים וההכנסות, יודעת לדבר עם הגולשים, להפתיע אותם (פרסום ממומן – ריטרגטינג), זה מדהים. לי אישית יש סיפוק אדיר בעבודה מול אתרי מסחר, היכולות והחידושים שהטכנולוגיה מביאה מרגשים אותי.
הקמת חנות מקוונת - המקפצה המתבקשת
בשוק עשרות פלטפורמות לחנויות מקוונות, חלקן יעילות וחלקן פחות, אבל במשאבים מוגבלים יש כאלו שמוצאים אור בחנויות מבוססות רשתות (אינסטגרם ופייסבוק) וכאלו שמזוהות עם המסחר הגלובלי ומתמקדות באתר 1 כמו אטסי.
מבחינתי אין תחליף לאתר אינטרנט עצמאי, לא אתר שמשכירים ומשלמים מידי חודש, מוגבל באפשרויות, אלא שלכם – על הניר. אבל כשמדובר בעסק קטן, מוגבל בתקציב או עסק שרק קם, חנות באינסטגרם או אטסי יכולה להספיק עד שיהיו משאבים לנכס מתאים.
עסקים קטנים עם חזון גדול מבינים שהשלב הבא בפיתוח העסק הוא יציאה מהגבולות המוגדרים של העולם הפיזי וגם החברתי הנוח (התמקדות ברשתות חברתיות בלבד). הקמת חנות מסחרית – כאתר אינטרנט בפני עצמו פורצת גבולות תרתי משמע. התנועה במנועי החיפוש הגדולים (גוגל, יאהו ובינג) מצליחה להביא קהל רחב יותר (בין אם התנועה אורגנית או תמורת תשלום – פרסום ממומן).
הפחד לפרוץ גבולות
הקמת חנות באינטרנט יכולה לרגש וגם להפחיד. צד אחד יוציא מכם התלהבות ענקית והצד השני ימשוך מטה אל התחרות העצומה, התחזוקה השוטפת, הוצאות הפרסום והעמידה בלוחות הזמנים בין היתר. ובימים אלו – קורונה טיים, אין ברירה. עסק שרוצה להמשיך להתקיים חייב לפתח פתרון דיגיטלי למוצרים ולשירותים שהוא מציע.
בדרך להקמת חנות מקוונת - חייבים להתכוונן
תנשמו עמוק, לפני שאתם פונים לאנשי מקצוע, אני ממליצה לכם לגלות את הסביבה החדשה שלכם לבד. הרכיבו משקפיים דיגיטליות וצאו למסע חוצה עולמות. התחילו בגוגל: מה עולה שמקלידים את שם המוצר שאתם מציעים, האם אתם מזהים את המתחרים המוכרים שלכם או שיש כאלו שבכלל לא שמעתם עליהם, אילו מודעות קופצות בראש, האם עולים תוצאות של אתרים מחו"ל, איזה עסק מקומי עולה בתצוגת מפה בצד וכדומה.
חנות באינטרנט מצריכה משאבים, החל משירות לקוחות, מערך משלוחים ועד אסטרטגיות שיווק ותמחור. הדרך תהיה מאתגרת ובעיקר מלמדת, וכשאין ברירה והצעדים נעשים מתוך לחץ, מרגישים את זה בעוצמות גבוהות. את תבחרו אנשי מקצוע מתאימים, התהליך יכול קצר יותר ומתגמל.
נכון, זה לא צעד קל ופשוט. חנות באינטרנט מצריכה משאבים, החל מתפעול, חישוב מלאי, מערך משלוחים, ועד אסטרטגיות שיווק ותמחור, הדרך תהיה מאתגרת ובעיקר מלמדת, וכשאין ברירה וצעדים נעשים מתוך לחץ, מרגישים את זה בעוצמות גבוהות. עם בחירת אנשי מקצוע מתאימים, התהליך יכול קצר יותר ומתגמל.
השלב הראשון – בחירת פלטפורמה מתאימה
הצעד הראשון להקמת חנות מקוונת הוא בחירת פלטפורמת מסחר אלקטרוני נכונה. שימו לב להצעות שתקבלו: תשלום זול מידי חודש ל-5 שנים ועוד. אני אקביל את זה לתשלום שכר דירה, אל מול רכישת דירה. רק שכאן תשקיעו בקידום אתרים, בניית מוניטין, תנועה, לקוחות ולבסוף האתר – החנות היא לא שלכם אלא של החברה שבנתה לכם את האתר. ואם נשקיע עוד מחשבה…ככדאי לכם לברוח. זוהי חנות עם קוד סגור, כל שינוי בעיצוב עולה כסף, ידיכם יהיו כבולות. במצטבר – הסככום שתשלמו על חנות מקוונת יהיה גבוה פי ופי מאשר הקמת חנות וירטואלית ששייכת לכם.
אם לא השכנעתם… אמשיך לחפור!
למה לא להשכיר חנות? כי התשלום בסופו של דבר גבוה יותר, כי אם תרצו לעזוב – המוניטין וההסטוריה שצברתם מצד מנועי החיפוש ירדו לטמיון וזו אבידה של ממש. מדובר במוצר מדף, לרב לא ניתן לחולל שינויים גדולים, אתם תתאכזבו די מהר. ממליצה על פלטפורמת פתוחה לשינויים, הכוללת התאמה לניידים ולהתקנים. ויש אחת כזו מועילה ומובילה בעולם – שמה וורדפרס.
השלב השני - אפיון בריא וחווית משתמש
הצעד השני שאתם צריכים להתמקד בו הוא אפיון בריא והתייחסות לחווית המשתמש. התמצאות באתר, צבעים, תפריטים ברורים, זמני טעינה, קישורים עובדים, תוכן בעל ערך, התאמה לניידים, שימוש נכון בעוגיות, והובלת הלקוח למכירה בטוחה וקלה.
השלב השלישי - הכינו משאבים דיגיטליים
הכניסה לשוק רווי וחוסר יכולת לבלוט עלולים לפגוע בהצלחת האתר. מדובר בבית מקוון לעסק שלכם וכדי שהטראפיק יגדל, הוא חייב להיות מונגש. לא רק באמצעות קישורים מאתרים חברתיים אלא גם משיתופי פעולה, פרסום ממומן, כתבות תוכן, המלצות ועוד. לפני שמתפזרים, תתחילו עם ערוץ 1 דומיננטי שהקהל שלכם נמצא בו, תשקיעו, תבחנו ותמדדו. צמיחה בשלבים היא מבורכת ונכונה בעולם הדיגיטלי. צאו למסע עם חגורת בטיחות, אל תקשיבו לסיסמאות ולהבטחות, מדובר במסלול דינמי שמשתנה כל הזמן.
מילות עידוד
קניות זה דבר כיפי, מעודד, משמח, משפר מצב רוח… תענוג אמיתי. כדי לספק לגולשים חווית רכישה, נסו לדמיין איך היא תיראה באתר שלכם, שווה לעשות מחקר, לקבל השראה, לשאול את עצמכם מה חשוב לכם כשאתם מבצעים רכישות ברשת, אגב, לא כל מה שתראו באתרים ויראליים (קים קרדשיאן למשל) ניתן ליישום (תלוי טכנולוגיה, תקציב ועוד) אבל להכיר פיצ'רים, להתרשם מניראות, לשאוב רעיון – זה מבורך.