האבולוציה של עולם הגיוס - חלק ב'
במאמר הקודם – האבולוציה של עולם הגיוס – חלק א' כתבתי על התפתחות עולם גיוס העובדים מהתקופות הקודמות (התרבות היוונית, רומאית ומצרית) ועד גיוס עובדים בזמן המהפכה התעשייתית ולאחר מלחמות העולם. במאמר הזה אתמקד בשיטות לגיוס עובדים החל משנות ה -50 ועד היום.
גיוס עובדים בשנות ה -50 עד 70 - עלייתן של הסוכנויות
במהלך אמצע המאה ה-20, במיוחד בשנות ה-50 עד ה-70, נושא גיוס העובדים התקדם מאוד עם הופעתם של מגייסים מקצועיים וסוכנויות גיוס מיוחדות. תקופה זו סימנה נקודת מפנה מכרעת בהתאמה בין מועמדים למשרות, וסוכנויות הגיוס מילאו תפקיד חיוני כמתווכים בין מחפשי עבודה למעסיקים. קבלו סקירה כללית של התפתחות עולם הגיוס בתקופה זו:
- גיוס עובדים על ידי מגייסים מקצועיים: ככל ששוק העבודה התרחב והתעשיות התפתחו, גדל הביקוש לעובדים מיומנים. מעסיקים חיפשו דרכים יעילות למצוא מועמדים מתאימים למשרות הפנויות ופנו למגייסים שהתמחו באבחון והתאמת עובדים לפי תעשיות.
- גיוס עובדים באמצעות סוכנויות גיוס מיוחדות: לאחר מלחמת העולם השנייה נרשמה צמיחה כלכלית גדולה וגיוון תעשייתי. התרחבות זו יצרה ביקוש לעובדים בעלי כישורים מיוחדים ומומחיות. סוכנויות לגיוס עובדים יצרו ערך גבוה לאיתור מועמדים בעלי כישורים מדויקים. התהוות מגייסים מקצועיים וסוכנויות גיוס במהלך שנות ה-50 עד שנות ה-70 שינתה את אופי הגיוס. התפתחויות אלה סימנו מעבר משיטות גיוס לא פורמליות לגישה שיטתית המתמחה בגיוס כח אדם מותאם יותר וצמצום הפערים בין ההיצע והביקוש בשוק העבודה.
גיוס עובדים - שנות ה -90 ועד 2000
שנות ה-90 עד תחילת שנות ה-2000 סימנו את הקפיצה הכי גדולה בגיוס עובדים עם הופעת האינטרנט. ההתקדמות הטכנולוגית המהירה יצרה נקודות חיבור חדשות בין מגייסים ומחפשי עבודה, והפכו את הגיוס ליעיל ונגיש יותר. על השינויים בדרכי החשיבה והפעולה של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי גיוס בעידן הגיוס הדיגיטלי:
- לוחות דרושים ואתרי קריירה מקוונים: האינטרנט פתח דלת ענקית עבור מגייסים ומחפשי עבודה, וסיפק מספר במות להפצה ופרסום משרות. הבולטים היו אתרי לוחות הדרושים ואתרי הקריירה שהובילו לחשיפה גדולה וערוץ תקשורת ישיר.
- שימוש במערכות ATS – Applicant Tracking System: מערכת זו משרתת ארגונים, חברות השמה וציידי ראשים (הד-האנטרים) לניהול ומעקב אפקטיבי של מסעות הגיוס. בין היכולות הבולטות של מערכות ATS: מיון מועמדים, סינון קורות חיים, כתיבת חוות דעת, תזמון ראיונות, ביצוע חיפושים ע"י מילות מפתח, תחזוקת מסדי נתונים של עובדים ועוד.
- רשתות חברתיות ופלטפורמות מקצועיות: בשנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 צצו רשתות חברתיות כמו MySpace ו-Friendster שסיפקו לאנשים דרכים חדשות להתחבר ולשתף מידע. LinkedIn שהושקה בשנת 2003 ומשמשת עד היום כרשת חברתית למינוף הקריירה ונטוורקינג נחשבת לצינור חשוב עבור מחפשי עבודה, מנהלי משאבי אנוש, מגייסים, הד האנטרים, חברות השמה ועוד, ומציעה חשבונות ייעודיים (בתשלום) בעלי תכונות להשגת מטרות. בנוסף, יש לה יכולות סינון מתקדמות לאיתור כישורים, שנות נסיון, תעשיה, תפקיד, מוסד לימודים ועוד.
- טווחי הגעה ונגישות גלובליים: האינטרנט חצה את הגבולות הגיאוגרפיים והגדיל את האפשרויות מעבר לים. מחפשי עבודה התחילו לחקור אפשרויות קריירה מעבר לשווקים המקומיים, וחברות מקומיות הצליחו לגייס עובדים עבור השלוחות השונות.
גיוס עובדים - שנת 2023 ואילך
שיטות הגיוס המודרניות משלבות שיטות מסורתיות ודיגיטליות ומבוססות על התקדמות טכנולוגית ושינוי דינמיקה של כוח העבודה. כיום, מגייסים משתמשים בכלים ובנתונים כדי לייעל את מסעות הגיוס ולזהות את המועמדים הטובים ביותר לתפקידים השונים. כמה מהטרנדים האחרונים בעולם הגיוס כוללים:
- גיוס דיגיטלי: עם טווח הגעה בלתי מוגבל, יכולות מיקוד קהלים והזדמנויות ליצירת באז ויראלי, מנהלי גיוס ומשאבי אנוש החלו לאמץ אסטרטגיות גיוס חדשות: יצירת אתרי קריירה הכוללים פרסום משרות, מענה זמין, מיתוג מעסיק, פרסום ממומן (גם למועמדים פסיביים), מאגר מועמדים ועוד טכניקות מתחום השיווק הדיגיטלי.
- סינון מועמדים מבוסס בינה מלאכותית: הבינה המלאכותית (AI) שינתה את חוקי המשחק: מיון המועמדים, ניתוח קורות חיים, הערכת מיומנויות וחיזוי התאמת המועמדים בעזרת אלגוריתמי בינה מלאכותית חוסכים לא מעט זמן ובעיקר כסף (מתאימים לסינון ראשוני ואינם מחליפים עין ולב אנושיים).
- ראיונות וידאו: ראיונות וידאו צברו פופולריות עם הקורונה ונשארו כאן כדי לחסוך משאבים. הם נפלאים לסינון ראשוני ובמקרים בהם הגיוס הוא בינלאומי.
- ירידי קריירה וירטואליים: חלופה פופולארית לירידי עבודה פיזיים. אירועים מקוונים אלו מאפשרים למעסיקים ליצור קשר עם מועמדים פוטנציאליים בזמן אמת ולהציג את הארגונים שלהם לקהל רחב יותר.
- גיוון והכלה בגיוס עובדים: חברות מכירות כעת בחשיבות הגיוון וההכלה בכוח העבודה. שיטות גיוס עובדים המטפחות שוויון הזדמנויות יוצרות מאגר מועמדים אחר וסביבת עבודה מכילה.
- עבודה היברידית: בעת הקורונה ואחריה חברות וארגונים אימצו את אפשרויות העבודה מרחוק ופורצים כל מגבלה גאוגרפית.
לסיכום...האבולוציה של עולם הגיוס
עולם הגיוס מתפתח ללא הרף, כאשר הטכנולוגיה מניעה חידושים גם לעובדים וגם למעסיקים. טווח ההגעה העצום, הכלים הטכנולוגיים, הבינה המלאכותית, האוטומציות, הדגשת הגיוון וההכלה, העבודה ההיברידית ומיתוג המעסיק מעניקים לארגונים יכולות יוצאות דופן לשיפור הגיוס ולהגשמת היעדים. מוזמנים להצטרף לקורס גיוס דיגיטלי או להזמין סדנת מיתוג מעסיק: לכל הקורסים והסדנאות למנהלי משאבי אנוש וגיוס לחצו כאן
נתראה