מה זה חווית מועמד?
מילון מונחים במשאבי אנוש HR, גיוס עובדים ומיתוג מעסיק
חווית מועמד מתייחסת לאופן שבו מחפשי עבודה תופסים ומגיבים לתהליך הגיוס של ארגון, מההתקשרות הראשונית ועד הכניסה לתפקיד.
למעשה, המונח חווית מועמד מקיף כל אינטראקציה בין המועמד לחברה, לרבות במפגש עם מודעות דרושים, הגשת מועמדות, תקשורת שוטפת, ראיונות והשתלבות בחברה אם התקבל לעבודה. האופטימיזציה של חווית מועמדים היא חיונית שכן קיימת השפעה משמעותית על יכולתו של ארגון למשוך ולשמר עובדים מבוקשים. הרושם הראשוני הוא MUST. חווית מועמד חיובית מתחילה מרגע השיחה/תכתובת ראשונית ועד קיום ראיון מזמין וקליל, שמתחשב בזמן והמאמץ שהמועמד משקיע.
שיקוף התהליך יכול לשפר מאוד את תפיסת המועמד את הארגון:
- קיום ראיונות הם שלב קריטי בחוויית המועמד. הם צריכים לא רק להעריך את התאמתו של המועמד לתפקיד אלא גם לערב אותו ולחזק את מיתוג המעסיק. ראיונות מכבדים, אינפורמטיביים ואינטראקטיביים הכוללים מידע משמעותי לגבי ציפיות ותרבות החברה יכולים להגביר את חוויית המועמד.
- פרקטיקות לאחר ראיון עבודה תורמות גם הן באופן משמעותי לחוויית המועמד. משוב מהיר, ללא קשר לתוצאה, משקף היטב את הכבוד של המעסיק למועמדים.
- תהליך הצטרפות מובנה ונעים: חפיפה מסודרת, תשומת לב וניהול תקשורת רציפה מסוגלים לגרום לעובדים להרגיש נוח, רצויים ומוערכים ולספק להם את הכלים והידע הדרושים כדי להתחיל את תפקידם החדש בביטחון.
חווית מועמד טובה מפשיעה באופן ישיר על הפיכתם לשגרירי המותג.
חווית מועמדים קשורה באופן ישיר למיתוג המעסיק, ופועלת כמניע בסיסי לאופן שבו הארגון נתפס לא רק על ידי כוח העבודה שלו אלא גם על ידי מועמדים פוטנציאליים והתעשייה בכלל. לדוגמה:
1. רושם ראשוני חשוב: תהליך הגיוס משמש כאינטראקציה ראשונה בין חברה למועמדים פוטנציאליים. חוויות חיוביות של מועמדים יכולות ליצור רושם ראשוני חזק, ולגרום למועמדים להיענות להצעות עבודה ולהמליץ על החברה לאחרים. לעומת זאת, חוויה שלילית יכולה להרתיע לא רק את המועמדים שנפגעו אלא את הסביבה שלהם.
2. פעילות ברשתות החברתיות: מועמדים משתפים לעתים קרובות את החוויות שלהם בפלטפורמות כמו LinkedIn, Glassdoor ו-Indeed. ביקורות והמלצות חיוביות יכולות לשפר את מותג המעסיק על ידי הצגת החברה כמתחשבת ומקצועית. חוויות שליליות עלולות להכתים במהירות את המוניטין של החברה, שכן מועמדים פוטנציאליים מתייעצים לעיתים קרובות עם הפלטפורמות הללו כאשר מחליטים להגיש מועמדות או להשתייך למקום עבודה.
3. מעורבות מועמדים מוגברת: חווית מועמד חיובית, המאופיינת בתקשורת ברורה, כבוד לזמנם של המועמדים ומשוב בונה, יכולה להגביר משמעותית את המעורבות. מועמדים מעורבים נוטים להרגיש מוערכים ולכן נוטים יותר לראות את המעסיק בצורה חיובית, ללא קשר אם הם מקבלים הצעת עבודה. מעורבות זו מטפחת מותג מעסיק חזק הנתפס כאטרקטיבי ומכבד עבור עובדים פוטנציאליים.
4. בניית מערכת יחסים ארוכת טווח: גם אם מועמדים לא התקבלו לתפקיד הנוכחי, חוויה חיובית יכולה לעודד אותם להגיש מועמדות שוב בעתיד או להסכים להצעות עבודה עתידיות.
5. השתקפות של תרבות החברה: חווית המועמד נתפסת לרוב כשיקוף של התרבות הכוללת של החברה. אם למועמד יש ניסיון חיובי במהלך תהליך הגיוס, הוא צפוי לדבר את זה לעולם, יצירת שיח חיובי על ידי מועמדים הוא משימת העל בתפקיד מנהלת משאבי אנוש או גיוס.